Klachten van cursisten efficiënt oplossen middels bindend advies

Nieuws over arbeidsrecht | Datum: 28 mei 2018 | Auteur: Tjitske Dijkstra

Klachten van cursisten efficiënt oplossen middels bindend advies

Opleidingsinstituten willen eventuele klachten van cursisten zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen oplossen. Gerechtelijke procedures nemen veel tijd in beslag en de kosten lopen al snel hoog op. Mede hierdoor neemt de populariteit van het bindend advies als oplossingsmiddel steeds meer toe.

Wat is bindend advies?

Bindend advies is, net als arbitrage en mediation, één van de alternatieve (particuliere) vormen van geschillenbeslechting. Doordat er geen rechter aan te pas komt, is het doorgaans een stuk goedkoper dan het aangaan van een procedure, zeker gelet op de kosten van advocaten over en weer. In plaats van een rechter neemt een onafhankelijke en deskundige adviseur een beslissing op grond van de informatie van de cursist en het opleidingsinstituut zelf. De derde, die het geschil oplost, wordt ook wel bindend adviseur genoemd. Het advies is bindend voor zowel de cursist als het opleidingsinstituut, wat inhoudt dat de partijen verplicht zijn om het bindend advies na te komen.

Voordelen

Het CRKBO schrijft aan opleidingsinstituten die onder de accreditatie van het CRKBO vallen een beroepsregeling voor. Een van de vereisten is dat het instituut beschikt over een adequate klachtenprocedure die voorziet in ten minste een beroepsmogelijkheid bij een met naam genoemde onafhankelijke derde. Het is derhalve raadzaam dat een opleidingsinstituut cursisten kan doorverwijzen naar een deskundig bindend adviseur, in plaats van een willekeurige derde die niet uitgerust is om tot een geldig bindend advies te komen. Ook voor opleidingsinstituten die geen audit van het CRKBO moeten ondergaan, is het bindend advies een interessante optie. Het geschil wordt snel en adequaat opgelost, wat veel tijd en geld scheelt. Het gaat derhalve om een onafhankelijke oplossing, zonder advocaten en zonder verdere onderlinge verharding.

Welke geschillen zijn geschikt?

Klachten van cursisten mogen in het algemeen wel opgelost worden aan de hand van een bindend advies. De klachten kunnen gaan over o.a. lessen, werkboeken, examinering en docenten. Het moet om een geschil gaan dat ter vrije beschikking staat van de partijen. Er kan derhalve geen beslissing middels een bindend advies worden genomen over bijvoorbeeld ontbinding van een huwelijk, faillietverklaring, erkenning van een kind et cetera.

Gevolgen niet nakoming

In de uitzonderlijke gevallen waar het bindend advies niet wordt nagekomen, kan deze alsnog worden afgedwongen via de rechter op grond van wanprestatie. Wanneer een partij het niet eens is met het bindend advies, kan deze enkel door de rechter worden vernietigd als de inhoud of de wijze van totstandkoming in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaard is. Een bindend advies kan naast vernietigbaar, ook nietig zijn. Het advies is dan bijvoorbeeld naar inhoud of strekking in strijd is met de openbare orde en goede zeden. Hieruit blijkt dat het van belang is om een adequate beroepsregeling te hebben, zodat dergelijke problemen zo veel als mogelijk worden uitgesloten.

Onze beroepsregeling

AN-i wordt gevraagd als beroepsinstantie door onze juridische achtergrond en doordat we weten hoe het is om een opleidingsinstelling te zijn. Klachten van cursisten worden door ons doorgaans binnen twee maanden opgelost. Er kan eventueel gebruikt gemaakt worden van een spoedprocedure. Onze klachtenprocedure verloopt in principe geheel via e-mail en/of telefoon. Zo garanderen wij een snelle en efficiënte behandeling van een klacht.

Klik hier voor meer informatie over onze beroepsregeling.

Dit bericht is gepost in Nieuws. Bookmark de link.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *