Informatie voor werkgevers
Hoe gaat u als werkgever om met een klacht of melding?
Omgaan met discriminatie, seksuele intimidatie, agressie of pesten
Omgaan met discriminatie, seksuele intimidatie, agressie of pesten
Als u een klacht of melding over bijvoorbeeld seksuele intimidatie, discriminatie of agressie krijgt, gaat het om een situatie die onder uw zorgplicht valt. Hoe overtuigend de melding ook is, het belang van de beklaagde vraagt ook om zorgvuldigheid. Hoe gaat u rationeel om met zo’n gevoelig onderwerp?
De klager en beklaagde hebben beiden verwachtingen van u
De eerste realiteit is dat u veelal te maken heeft met verschillende personen die op u rekenen. Zij willen beiden beschermd en zorgvuldig behandeld worden. De klager geeft aan gekwetst te zijn, terwijl de beklaagde niet ten onrechte beschuldigd wil worden. Beide partijen willen dat u aan hun kant staat en maatregelen treft. Wees evenwel behoedzaam, want als u nu al een kant kiest gaat het snel mis.
Juist omdat u als werkgever niet zelf in het spanningsveld wilt komen tussen de klager en beklaagde, is het goed om de rol van regelaar aan te nemen. Zo kunt u zonder oordeel te vellen er wel voor beide partijen zijn en het proces in goede banen leiden.
Wat kunt u in het belang van beide partijen regelen?
Ook als er nog geen klacht is, kunt u zich registreren bij KCOG. Op deze manier maakt u vooraf aan werknemers duidelijk wie klachten over ongewenst gedrag gaat behandelen. Dat werkt drempelverlagend.
U kunt zich op ieder moment aanmelden als lid van de commissie.
Indien u de commissie in uw beleid wilt opnemen, dan kunt u in uw gedragsregels het volgende opnemen:
“Indien u een klacht heeft over ongewenst gedrag, dan kan deze klacht onderzocht worden door de klachtencommissie ongewenst gedrag. Alle informatie over deze klachtenregeling staat op de website: www.kcog.nl“
Als er rechtstreeks bij ons een klacht wordt ingediend, zal ons secretariaat eerst contact met de contactpersoon van de organisatie opnemen. Dan kan ook bekeken worden of de klager wordt bijgestaan door een vertrouwenspersoon en in hoeverre er mogelijkheden zijn om de klacht onderling op te lossen buiten de commissie om.
Aan dit lidmaatschap zijn geen kosten verbonden. KCOG staat voor meer waarborgen, meer focus & snelheid en ook in geval van een procedure minder kosten: meer info
Om melders te helpen een klacht duidelijk en compleet te maken, hebben wij een conceptklacht opgesteld:
Onze voorlichters kunnen u van advies voorzien. U hoeft daarvoor niet aan ons verbonden te zijn. We geven u antwoord op iedere denkbare vraag over hoe u omgaat met ongewenst gedrag en de melding hierover. We helpen u om de juiste stappen te kunnen zetten, ook als er nog geen procedure nodig is.
Met iedere klacht over seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en pesten kunt u terecht bij de klachtencommissie. Voor de behandeling van deze klachten hoeft u niet bij ons geregistreerd te zijn. Wij kunnen u over dit traject nader informeren.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen
Telefonisch 08877-08855 of per mail secretariaat@kcog.nl